Du kommer nästa vecka att få ett
individuellt samtal med mig för att se var du befinner dig, och vad du
behöver göra för att komma vidare. Under samtalet ser vi tillsammans på ditt deltagande i samtal och diskussioner samt på texter du har skrivit. Välj ut texter som du är speciellt nöjd med i varje genre, före samtalet. Du kan
antingen skriva ut de texter som du vill diskutera, eller så kan vi tillsammans
ta fram dem från bloggen under mötet.
Muntligt
·
Argumentation – debatt
·
Språkliga diskussioner
om grammatik och textstruktur
·
Litteratursamtal
Skriftligt
·
Argumenterande
genre
·
Diskuterande
genre
·
Läslogg
·
Reflektioner
·
Kommentera andras
inlägg
Nästa vecka kommer vi att arbeta med kunskapskraven. När jag sitter i individuella samtal får ni tillsammans diskutera kunskapskraven. Läs igenom kraven och försök att koppla både muntliga och skriftliga uppgifter till dem. Fundera enskilt. Var befinner du dig i förhållande till kunskapskraven?
Nästa vecka kommer vi att arbeta med kunskapskraven. När jag sitter i individuella samtal får ni tillsammans diskutera kunskapskraven. Läs igenom kraven och försök att koppla både muntliga och skriftliga uppgifter till dem. Fundera enskilt. Var befinner du dig i förhållande till kunskapskraven?
Betyg
|
E
|
C
|
A
|
Eleven kan
förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta tydliga detaljer i talat
språk i varierande tempo och i tydligt formulerade texter, i olika genrer.
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för,
diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart
resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. Eleven kan
med viss säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra
sig och kritiskt granska innehållet i talat och skrivet språk. Eleven väljer
texter och talat språk från olika medier och använder på ett relevant
sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
|
Eleven kan
förstå huvudsakligt innehåll och uppfatta väsentliga detaljer i talat
språk i varierande tempo och i tydligt formulerade texter, i olika genrer.
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för,
diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande
resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. Eleven kan med
viss säkerhet välja och använda strategier för att tillgodogöra sig
och kritiskt granska innehållet i talat och skrivet språk. Eleven väljer
texter och talat språk från olika medier och använder på ett relevant och
effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och
interaktion.
|
Eleven kan
förstå såväl helhet som detaljer i talat språk i varierande tempo och
i tydligt formulerade texter, i olika genrer. Eleven visar sin förståelse
genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och
kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat
agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. Eleven kan med säkerhet
välja och använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska
innehållet i talat och skrivet språk. Eleven väljer texter och talat språk
från olika medier och använder på ett relevant, effektivt och kritiskt
sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
|
|
I muntliga
och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
Eleven kan även formulera sig med visst flyt och i någon mån
anpassat till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar och gör enkla
förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig
interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig
tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte,
mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda i huvudsak
fungerande strategier som i viss mån löser problem i och
förbättrar interaktionen. Eleven använder på ett i huvudsak fungerande
sätt olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.
|
I muntliga
och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
relativt varierat, tydligt, sammanhängande och relativt
strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss
anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar och gör välgrundade
förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig
interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig
tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte,
mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda fungerande
strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. Eleven använder
på ett fungerande sätt olika hjälpmedel för förståelse och språklig
produktion.
|
I muntliga
och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig
varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven kan
även formulera sig med flyt och viss anpassning till
syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar och gör välgrundade och
nyanserade förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig
interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig
tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning
till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda väl
fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och
för den framåt på ett konstruktivt sätt. Eleven använder på ett väl
fungerande sätt olika hjälpmedel för förståelse och språklig produktion.
|
|
Eleven
diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och
områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser
med egna erfarenheter och kunskaper.
|
Eleven
diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden
där språket används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser
med egna erfarenheter och kunskaper.
|
Eleven
diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika
sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra välutvecklade
och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar